Η υποβάθμιση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στο Λύκειο, στο νομοσχέδιο που το υπουργείο Παιδείας έδωσε σε δημόσια διαβούλευση, δικαιώνει το ακροδεξιό σκυλολόι που επί τρία χρόνια απαιτούσε την απόσυρση του εν λόγω μαθήματος, επειδή τάχατες είναι «κομμουνιστική πλύση εγκεφάλου» στους μαθητές, και πάει το διάλογο για την επιστήμη στους σκοτεινούς χρόνους της Ιεράς Εξέτασης.
Προσωπικά δεν έχω τίποτα ενάντια στο μάθημα των Λατινικών. Αντιθέτως, πιστεύω ότι είναι απαραίτητο εφόδιο για όσους μαθητές του Λυκείου επιθυμούν να σπουδάσουν νομικά, φιλολογία ή γλωσσολογία. Όπως επίσης πιστεύω ότι τα μαθήματα της Κοινωνιολογίας και της Οικονομίας είναι απαραίτητα για όλους ανεξαίρετα τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως ακριβώς και τα Μαθηματικά, η Νέα ελληνική γλώσσα, η Φυσική, η Βιολογία, η Χημεία, η Ιστορία και η Γεωγραφία, ανεξαρτήτως του τι θα αποφασίσουν να πράξουν στη ζωή τους μετά την αποφοίτηση από το σχολείο.
Το ποια από αυτά θα πρέπει να εξετάζονται στους διαγωνισμούς για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, θα έπρεπε να καθορίζεται με γνώμονα τη συνάφειά τους με το αντικείμενο των σπουδών που επιθυμεί να ακολουθήσει ο κάθε υποψήφιος φοιτητής.
Αν δεχθούμε την παραπάνω φράση ως αξίωμα, τότε για τους υποψήφιους των ανθρωπιστικών σπουδών έχει νόημα να εξετάζονται τόσο στην κοινωνιολογία όσο και στα λατινικά και, σε κάθε περίπτωση, το αν δε θα εξετάζονταν στο ένα από τα δυο θα μπορούσε να είναι συνάρτηση του κλάδου των ανθρωπιστικών σπουδών που προτιμούν.
Η δαιμονοποίηση της Κοινωνιολογίας
Εντούτοις στη χώρα μας η εισαγωγή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στην εκπαίδευση αντιμετωπίστηκε εξ αρχής με εχθρότητα από τους συντηρητικούς κύκλους και, τα τελευταία χρόνια, έχει βρεθεί στο στόχαστρο της ακροδεξιάς, ως «κομμουνιστική επιστήμη».
Θα μπορούσε κανείς να κατανοήσει μια πολιτική κριτική από μέρους μερίδας πολιτών στο περιεχόμενο του σχετικού σχολικού εγχειριδίου. Όμως ο χαρακτηρισμός και μόνο μιας ολόκληρης επιστήμης -όχι του του Α ή του Β επιστήμονα- ως «κομμουνιστικής» συνιστά την επιτομή της φαιδρότητας, και παραπέμπει στη σκοτεινή εποχή που η Ιερά Εξέταση αποφάσιζε τι είναι επιστήμη και τι μαγεία.
Ακόμα και στις πιο μαύρες μέρες για την επιστήμη στον 20ο αιώνα, όταν οι Ναζί -κι αργότερα η στρατιωτική δικτατορία της Αργεντινής (1976-1983)- έκαιγαν δημόσια τα μη αρεστά σε αυτούς βιβλία, στο στόχαστρο βρίσκονταν συγκεκριμένοι συγγραφείς, όχι επιστήμες ολόκληρες.
Οι φιλιππικοί του ακροδεξιού σκυλολογιού κατά της Κοινωνιολογίας θα ήταν χωρίς αμφιβολία ανάξιοι σχολιασμού αν στην τελευταία πενταετία δεν τις είχε εγκολπωθεί επίσημα η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
Επιφανείς εκφραστές αυτής της σκοταδιστικής αντίληψης είναι ο αντιπρόεδρος της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, Άδωνις Γεωργιάδης κι ο βουλευτής του κόμματος και, μέχρι πρότινος, στέλεχος του ΣΚΑΪ, Κωνσταντίνος Μπογδάνος.
Η διάταξη στο επίμαχο νομοσχέδιο με την οποία η Κοινωνιολογία παύει να είναι εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλαδικές εξετάσεις και αντικαθίσταται χωρίς καμία αιτιολόγηση από τα Λατινικά αποτελεί ικανοποίηση της πιο σκοταδιστικής δημαγωγίας που έχει δει η Ευρώπη από την εποχή του κυνηγιού των αιρετικών.
Μετά η σειρά της Φυσικής και της Βιολογίας;
Ποιο μάθημα έχει σειρά μετά άραγε; Διότι με την ίδια λογική που χαρακτηρίσθηκε η Κοινωνιολογία «κομμουνιστική επιστήμη», μπορεί να τύχουν του ίδιου χαρακτηρισμού και η Βιολογία και η Φυσική, καθ' όσον οι απόψεις της πρώτης για την εξέλιξη των ειδών και της δεύτερης για τη δημιουργία του σύμπαντος συγκρούονται με τη Γένεση της Παλαιάς Διαθήκης.
Για το λόγο αυτό άλλωστε τόσο η μια όσο και η άλλη έχουν βρεθεί εδώ και δεκαετίες στις Ηνωμένες Πολιτείες στο στόχαστρο του νεοσυντηρητισμού, που αποτελεί, τα τελευταία οκτώ χρόνια, την επίσημη ιδεολογία της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.
Η οποία στην προσπάθειά της να ενσωματώσει στέρεα στην εκλογική της πελατεία την εγχώρια ακροδεξιά, δε διστάζει να υιοθετεί τις πιο ακραίες απόψεις των ακροδεξιών κύκλων.
Κι αν η στοχοποίηση της Βιολογίας και της Φυσικής φαντάζει ακραία σε πολλούς, καλό είναι να θυμόμαστε ότι στις μισές σχεδόν Πολιτείες των ΗΠΑ, η Γένεση διδάσκεται στο πλαίσιο του μαθήματος της Βιολογίας, τόσο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όσο και σε πολλά πανεπιστήμια.
Γιάννης Χρυσοβέργης
2 σχόλια:
Μην κρυβόμαστε πίσω απ'το δάχτυλό μας. Η κοινωνιολογία όντως περιέχει πλείστα όσα παραδείγματα ευρευνών που κριτικάρουν την κοινωνία της ψευτοελεύθερης αγοράς. Όπως τα οικονομικά, απ'την άλλη μεριά, σε μεγάλο βαθμό ανάγουν την ελεύθερη αγορά στην κανονικότητα εκείνη στην οποία κυρίως κινείται η σκέψη, κι ως εκ τούτου πρόκεινται περί ακόμα χειρότερης ιδεολογίας (κρίνω από τα παλιά, αλλά όσο ξέρω η κατάσταση είναι επί της ουσίας ΤΙΝΑ, με τον όποιο αντίλογο για την τιμή των όπλων). Η θρησκεία τουλάχιστον έχει σταματήσει προ πολλού να κατηγορεί τη φυσική ή τη βιολογία' είναι λοιπόν καιρός όχι να αρνούμαστε το ότι το ένα ή το άλλο πεδίο δεν είναι πολιτικώς ουδέτερα, αλλά να μιλάμε ανοιχτά για την πολιτική συνισταμένη, και όσο επιτρέπει ο χρόνος τις αντικρουόμενες συνιστώσες, του κάθε πεδίου. Κατά τη γνώμη μου επίσης η ψυχολογία προσφέρει σοβαρή κριτική στις ψυχολογικές καρικατούρες του υποκειμένου όπου βασίζουν τις θεωρίες τους τόσο η αριστερά όσο και η δεξιά, γι αυτό κι αυτές φοβούνται τόσο, και επιτίθενται αμέσως κράζοντας 'αποπολιτικοποίηση! το πολιτικό είναι εντελώς ανεξάρτητο απ'το ατομικό!' όταν εκφέρεται λόγος σχετικός με πολιτικά πράγματα από ψυχολογική οπτική.
Μιχάλη η κοινωνιολογία περιέχει πλείστα παραδείγματα ερευνών που κριτικάρουν την κοινωνία της ψευτοελεύθερης αγοράς, αλλά και πλείστα άλλων ερευνών που αποσκοπούν στην προαγωγή ενός υπερκαταναλωτισμού. Το τι έρευνα θα κάνει ο κοινωνιολόγος εξαρτάται τελικά από την προσωπική του ιδεολογία.
Η δεύτερη διαφωνία μου έγκειται στη δήλωσή σου ότι «η θρησκεία τουλάχιστον έχει σταματήσει προ πολλού να κατηγορεί τη φυσική ή τη βιολογία». Αυτό σίγουρα δεν ισχύει για τις ΗΠΑ και, πίστεψέ με, δεν ισχύει ούτε και για μεγάλο τμήμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας.
Για τα όσα γράφεις σχετικά με την ψυχολογία δεν έχω γνώμη.
Γιάννης Χρυσοβέργης
Δημοσίευση σχολίου